Wednesday, April 15, 2009

Sedikit Mengenai Diri Saya

Saya dilahirkan di Kampung Talang, Tanjung Ipoh, Negeri Sembilan kira-kira enam puluh satu tahun yang lalu semasa perang dunia kedua baru reda dan ancaman komunis pula baru bermula di Tanah Melayu. Saya adalah anak ketiga dari lima orang adik beradik, tiga lelaki dan seorang perempuan. Seorang dari adik saya meninggal dunia ketika dia masih kecil kerana penyakit buah pinggang. Sebagai anak ketiga, saya di panggil dengan gelaranalang’. Kini, di kalangan kebanyakan ahli-ahli keluarga saya, gelaran itu telah dinaiktaraf menjadi ‘Tok Lang’ termasuk gelarandatukdari dua orang cucu saya.

Hidup semasa kecil saya berkisar di dalam suasana kampung yang dikiraulupada ketika itu kerana tidak ada kemudahan-kemudahan asas. Nadi kampung saya ialah sungai (Sungai Ulu Muar) yang mengalir berhampiran dengan rumah saya. Airnya tidak berapa dalam tetapi bersih dan tidak begitu tercemar, walaupun bukan untuk diminum. Ia sekadar mencukupi untuk mandi dan membasuh kain, disamping menjadi sumber ikan air tawar. Keluarga minum dari air perigi yang terletak dalam kawasan rumah saya. Suasana malam kami hanya diterangi oleh pelita minyak (kemudian pelita ‘gas’). Kadang-kadang malam kami diisi oleh bunyi letupan bom oleh tentera British jauh di dalam hutan.

Satu-satunya hiburan yang ada di rumah saya, setakat apa yang saya ingat ialah sebuah peti radio yang dikuasakan oleh bateri kereta. Antennanya setinggi galah. Pernah diceritakan bahawa datuk saya (sebelah emak) ialah orang pertama di kampung itu yang pernah membeli peti nanyi (gramophone) dan pada kali pertama ia dimainkan, hampir seluruh orang kampung datang berkumpul di halaman rumah saya untuk melihat dan mendengar ‘keajaiban’ alat itu. Semasa saya kecil, alat itu tidak digunakan lagi, cuma menjadi permainan saya di loteng rumah saya.

Abah saya seorang guru lepasan Sultan Idris Training College (SITC), Tanjung Malim. Dia adalah orang pertama dari kampung saya yang diterima masuk ke Maktab yang ternama itu. Walaupun seorang guru, tetapi untuk menambah sara hidup kami sekeluarga, terutama sekali kerana abang dan kakak saya belajar di sekolah berasrama penuh di Kuala Lumpur dan Kuala Kangsar, abah serta dengan emak bercucuk tanam dan membela ternakan selepas mengajar. Hampir seluruh keperluan makanan harian keluarga adalah hasil titik peluh mereka.

Sebagai anak kampung, aktiviti yang paling saya suka ialah mandi di sungai dengan kawan-kawan bila ada kelapangan (selalunya) dan bermain dengan mereka apa-apa jua permainan yang bermusim pada masa itu, seperti main gasing, memburu burung, memancing ikan, bermainrounders’, bemain meriam buluh pada bulan puasa, bermain rakit apabila air naik di bendang dan berbagai-bagai lagi permainan yang timbul di dalam fikiran kami yang amat kreatif.

Saya bersekolah di sekolah Melayu Kampung Talang setakat darjah satu sahaja, kerana selepas itu saya dimasukkan ke sekolah Inggeris di Tanjung Ipoh sehingga darjah enam. Walaupun tidak terus belajar di sekolah kampung, tetapi saya menghadiri sekolah ugama di sekolah itu pada sebelah petang selama dua tahun. Oleh sebab keputusan peperiksaan darjah enam saya dikira cemerlang, saya terpilih untuk temuduga memasukki Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) mengikut jejak abang saya yang sulung. Saya lulus temuduga yang diadakan di pejabat Setiausaha Kerajaan Negri Sembilan di Seremban dan merupakan salah seorang dari tiga orang yang berjaya dari seluruh Negri Sembilan untuk masuk ke sekolah yang berperistij itu pada tahun tersebut, iaitu tahun 1959.

Semasa di Tingkat Tiga, abah mendapat kenaikan pangkat dan telah ditukarkan menjadi Guru Besar di Sekolah Kebangsaan Kelang, Selangor. Abah di beri quarters kembar dua di Jalan Raya Barat. Jiran kami juga seorang guru di sekolah abah. Kami sekeluarga amat gembira kerana pertama kali dapat merasai hidup di bandar dengan kemudahan yang serba moden. Abang dan keluarga juga menumpang bersama kerana abang saya bertugas di Kuala Lumpur. Saya hanya dapat bersama mereka semasa cuti sekolah. Adik saya bersekolah di High School Kelang.

Semasa di quarters inilah saya mula berkenalan dengan anak gadis cikgu di sebelah rumah. Jarang-jarang kali dapat bertegur sapa kerana pergerakannya terkawal, cuma apabila Hari Raya ataupun dia datang berziarah ke rumah saya. Kami cuma dapat mengenal budi dan hati masing-masing melalui surat-surat yang dihantar biasanya melalui orang tengah (kakak ipar). Walau bagaimanapun setelah hampir sepuluh tahun berkenalan, kami mendirikan rumah tangga pada tahun 1972. Jamuan dibuat di Dewan MARA, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Masa itu jarang sekali orang membuat khenduri kahwin di dewan. Kami dikurniakan tiga orang anak, dua lelaki dan seorang perempuan. Anak lelaki saya yang kedua meninggal dunia ketika baru lahir. Kami reda menerima takdir Tuhan itu walaupun nyata doktor tidak memberi perhatian yang penuh pada anak saya semasa ia lahir. Kini saya sudah di anugerahkan dengan dua orang cucu comel, hasil perkahwinan anak lelaki saya yang sulung.

Selepas SC/MCE saya memulakan kerjaya saya sebagai Guru Sementara di Sekolah ACS, Seremban. Selepas setahun bekerja sebagai Guru, saya diterima masuk sebagai Penterjemah di Lembaga Letrik Negara, Jalan Gombak dan kemudian di Ibu Pejabat, Jalan Bangsar, Kuala Lumpur. Selepas lima tahun memegang jawatan Penterjemah, saya ditawarkan jawatan Pembantu Kebajikan menjaga sukan dan kebajikan am pekerja-pekerja LLN termasuk rumah rihat, Kelab Kilat dan rancangan pemulihan dadah untuk kakitangan. Saya adalah pengelola tetap misi sukan dan kebudayaan LLN ke Bangkok, Thailand setiap dua tahun sekali dan juga pernah mengelolakan lawatan pasukan sukan Kriket dan Hoki ke London dan Nairobi.

Selepas kira-kira empat belas tahun bekerja dengan LLN, pada tahun 1980, saya menjejak kaki ke sektor swasta di Pernas Charter Management (syarikat yang mengelolakan lombong dan kapal korek bijih timah Malaysia Mining Corporation) dalam bidang urusan kakitangan ataupun sumber manusia. Selepas lima tahun, saya mendapat tawaran bekerja di Bank of America, Kuala Lumpur juga dalam lapangan pengurusan sumber manusia. Semasa saya bekhidmat dengan Bank itu saya berkesempatan menyambung pelajaran hingga ke peringkat ijazah secara sambilan dari RMIT, Australia. Di Bank of America saya mendapat latihan di Bangkok, Manila, Tokyo, Hong Kong dan San Fancisco dan pernah menjawat jawatan Pengarah Sumber Manusia Wilayah untuk kakitangan bank tersebut di Indonesia, Thailand, Singapura dan Malaysia. Saya juga merupakan orang Melayu pertama dalam bank tersebut yang mendapat gelaran Naib Presiden dan kemudian menjadi Pengurus Besar yang pertama bagi Bank of America, Labuan.

Pada tahun 1995, saya mendapat tawaran untuk menjadi Penolong Pengurus Besar sumber manusia di DCB Bank menjaga urusan kakitangan seramai kira-kira 8,000 orang. Apabila RHB memilikki DCB Bank, saya telah dilantik sebagai Pengarah Sumber Manusia Kumpulan RHB dan Ahli Lembaga Pengarah PWTC, Kuala Lumpur. Saya menamatkan perkhidmatan saya secara sukarela pada tahun 1999 apabila Syarikat mengalami kemerosotan akibat gawat ekonomi. untuk mencuba nasib di dalam bidang perundingan. Saya masih menjadi perunding, tetapi secara sambilan. Disamping itu saya juga adalah pensyarah dalam kursus-kursus yang dikelolakan oleh syarikat-syarikat atau pejabat-pejabat Kerajaan.

Sunday, April 12, 2009

Sehalaman sepermainan, seperigi sepermandian.....

Bersuku berwaris

Jauh pun ada, dekat pun ada

Jika jauh didengar-dengarkan

Jika dekat dipandang-pandangkan

Ruangan ini diwujudkan sekadar meyebarkan berita dan pengetahuan kepada saudara mara, anak-anak, cucu-cucu dan orang ramai yang membaca blog ini amnya. Khususnya ia ditujukan kepada anggota-anggota keluarga dari susur galur saya sendiri, iaitu orang-orang dari suku mungkal (dari perut Kayu Ara dan Kampung Talang, Tanjung Ipoh, Negri Sembilan) iaitu keluarga yang sedarah nisab ibu dan juga termasuk keluarga kedim, saudara sebelah bapa, keluarga semenda dan orang-orang kampung saya yang telah lama merantau dan meninggalkan kampung halaman. Jika mereka sudah berkahwin dengan orang luar (dan tidak lagi hidup cara adat Perpatih) ataupun mereka yang tidak lagi tinggal di Negeri Sembilan, maka besar kemungkinannya anak-anak serta cucu-cucu mereka tidak tahu atau memahami adat yang telah diwarisi oleh nenek moyang mereka. Bahkan mereka sendiri mungkin sudah lupa.

Nama orangmungkal diilhamkan dari suku saya, iaitu suku mungkal, salah satu suku yang ramai anggotanya di Negri Sembilan. Dalam masyarakat adat Perpatih ada dua belas suku – 1. Biduanda/Waris (Dondo/Wareh), 2. Batu Hampar (Tuampar), 3. Paya Kumbuh (Pekumboh), 4. Mungkal (Mungkar), 5. Tiga Nenek (Tigo Nenek), 6. Seri Melenggang (Semelenggang), 7. Seri Lemak (Solomak), 8. Batu Belang (Tobolang), 9. Tanah Datar (Todatar), 10. Tiga Batu (Tigo Batu), 11. Anak Acheh (Acheh) dan 12. Anak Melaka (Nak Molaka). Arwah abah saya ialah dari suku Seri Lemak Pahang (satu pecahan dari suku Seri Lemak).

Perut ialah unit kekeluargaan yang mana anggota-anggota perut berasal dari moyang yang sama. Beberapa perut membentuk suku. Mengikut adatnya, perkahwinan antara anggota- anggota satu suku adalah ditegah kerana talian persaudaraan tersebut.

Anggota-anggota perut dan suku dianggap sedarah kerana berasal dari nenek moyang perempuan yang sama turun menurun di sebelah perempuan. Kedim pula pada umumnya ialah saudara. Saudara-saudara terdekat yang merupakan anggota yang paling berkuasa dalam perut atau yang boleh memberi kata putus dalam sesuatu hal dipanggil kedim dekat atau kedim benar. Selain daripada itu ialah anggota-anggota yang masuk suku melalui upacara kedim atau sesiapa yang merapatkan diri sebagai saudara termasuk jiran-jiran sekampung.

Keluarga semenda ialah keluarga melalui perkahwinan. Di peringkat suku, keluarga semenda ialah semua anggota suku isterinya dan semua isteri/suami mereka. Bila seseorang lelaki dalam adat Perpatih berkahwin, dia terus tinggal di rumah isterinya. Dia menjadi keluarga semenda kepada anggota-anggota suku isterinya dan di kenali sebagai Orang Semenda (orang Mondo). Tanggungjawabaynya dari segi adat ialah untuk menjaga tanah pusaka isterinya. Dia juga perlu bekerja, berusaha dan berbudi kepada keluarga isteri supaya menyukakan hati Orang Tempat Semenda (Pekmondo). Perhubungan di antara Orang Semenda dan Orang Tempat Semenda ada batasan-batasan dan kewajipan-kewajipannya. Biasanya Orang Tempat Semenda mempunyai hak-hak tertentu terhadap Orang Semenda. Orang Semenda yang tinggal dengan isterinya di tanah carian sendiri, adalah dianggap bebas dari tegur sapa Orang Tempat Semenda.

Sistem kekeluargaan melalui suku dan perut ini ialah asas sistem politik adat Perpatih yang dibawa dari Minangkabau. Ikatan inilah yang membentuk muafakat dan nilai yang menghargai hidup bersama. Walaupun nampaknya seolah-olah memecah belah golongan dalam masyarakat ke dalam beberapa segmen, sistem bersuku ini mensyaratkan bahawa kahwin mestilah dengan suku lain melalui sistem semenda menyemenda. Cara tak langsung, ini membantu mengukuhkan sistem adat Perpatih hingga ke zaman sekarang.

Friday, April 3, 2009

Rumah Dalam Kenangan


Gambar rumah yang saya gunakan untuk blog ini ialah dari satu foto lama saya yang telah saya warnakan untuk memberi imbasan yang paling hampir dengan rumah lama kami iaitu rumah tempat saya dan juga adik beradik saya dilahirkan, di Kampung Talang Tengah, Tanjung Ipoh, Negri Sembilan. Rumah ini sudah ditinggalkan kerana kami sekeluarga telah berpindah ke Kampung Solok Bacang pada pertengahan tahun 70an, iaitu kira-kira dua kilometer dari tempat ini. (Rumah baru inipun sudah ditinggalkan kerana ahli-ahli keluarga telah menetap di Kuala Lumpur dan Selangor. Emak saya yang kini menjangkau umur 88 tahun telah uzur dan duduk dengan kami di Kuala Lumpur).

Keadaan rumah lama ini tidak lagi menyerupai gambar ini. Yang tinggal hanya kenangan manis kami semasa kami duduk rumah ini. Datuk dan nenek saya (sebelah emak) dan adik saya yang bongsu, meninggal dunia di rumah ini. Emak saya, abang saya, kakak saya dan adik angkat kami, Mariti Jamsiah, dikahwinkan di rumah ini. Banyak lagi kenangan yang tidak dapat saya huraikan secara terperinci, tetapi semuanya adalah pengalaman yang tidak dapat kami lupakan.

Dalam kiraan saya rumah ini sudah berusia lebih dari seratus tahun. Bumbungnya berbentuk Minangakabau dan pada asalnya dibina tanpa menggunakan paku besi. Rumah induk atau rumah besar di perbuat dari kayu dan bertiang sementara dinding juga berasaskan kayu. Semasa ia mula dibina, saya percaya atapnya adalah dari rumbia yang banyak terdapat di sekitar kampung, tetapi kemudiannya ia digantikan dengan atap zinc. Tangga naik ke serambi rumah ini diperbuat dari batu dan jubin berkilat dalam berbagai corak yang menarik. Biliknya hanya sebuah sahaja di mana juga dimuatkan tangga ke loteng di atas bilik tersebut. Serambinya panjang dan bahagian dapur yang dahulunya merupakan sebahagian dari rumah ini yang juga dibina dari kayu lengkap dengan pelantarnya, telah dirobohkan dan digantikan dengan rumah dapur separuh batu di lantai bawah. Rumah dapur ini mengandungi ruang masak, bilik tidur emak dan abah serta ruang makan. Di ruang inilah keluarga menjamu selera dan juga tempat menyambut tetamu yang rapat.

Rumah ini dibina di tepi bukit yang curam dan di belakang rumah di lereng bukit terdapat beberapa kubur yang lama (saya percaya kubur nenek moyang saya). Di sebelah rumah itu terdiri rumah dua tingkat di mana emak menyimpan padi tuaiannya dan barang-barang simpanan selainnya. Rumah ini pernah didudukki oleh orang-orang yang merantau yang memerlukan pekerjaan. Salah seorang daripada mereka ialah abang angkat kami, Hj. Abdul Aziz Raslan (arwah) dari Kampar, Sumatera yang bekahwin di Jelebu dan terus menetap di negara ini. Semasa saya duduk di rumah ini, bekalan letrik belum ada, hanya sekadar lampu pelita atau lampu gas, dan bekalan air minuman serta air untuk dimasak datangnya dari satu perigi yang amat jernih airnya berhampiran dengan dapor kami. Sungai Ulu Muar yang mengalir tidak jauh di hadapan rumah saya ialah tempat kami mandi-manda, membasuh kain di samping menjadi sumber ikan air tawar seperti tilan, masai, keli, ikan putih, dsb.

Hasil tumbuhan di tanah ini yang tidak kami lupakan ialah pokok durian jenis ‘tembaga’ di atas bukit belakang rumah dan pokok ciku besar di hadapan rumah. Durian tembaga itu betul-betul sedap isinya tetapi tidak boleh disimpan lama. Pokok itu kini telah 'mati'. Buah ciku pula ialah dari jenis yang besar (saya percaya ada yang setengah kilo sebiji) tetapi isinya halus dan manis. Buah ciku ini selalu memenangi hadiah pertama di dalam peraduan buah-buah ciku tempatan. di pamiran MAHA yang diadakan di Kuala Lumpu. Sayangnya pokok itu juga 'mati' kerana ditambak tanah (semasa melebarkan halaman rumah) atas busut atau urat-urat pangkalnya.

Kemudahan-kemudahan asas seperti bekalan letrik dan air kini telahpun sampai ke kawasan sekitar rumah saya. Sungai di hadapan rumah saya telah di empang untuk pengairan ke sawah padi dan jalan dari seberang yang dahulunya hanyalah permatang sawah kini sudah diperbesarkan untuk membolehkan kenderaan merentasi kawasan tersebut. Sawah-sawah tidak lagi di tanam padi oleh orang-orang kampung (cuma sekali sekala di pajakkan kepada pengusaha sawah dari luar) kerana tidak ada lagi tenaga muda yang minat bermain lumpur. Sungai dan sawah tidak lagi mengandungi ikan yang pernah saya pancing dahulu seperti puyu dan sepat akibat kegunaan baja berasaskan kimia yang tidak terkawal.

Kebanyakan rumah, seperti rumah saya, serta tanah kampung adalah di dalam keadaan terbiar. Anak-anak tidak lagi berminat duduk di kampung termasuk anak-anak perempuan yang mewarisi harta pusaka (mengikut adat Perpatih) kerana suasana yang lebih menarik di bandar-bandar atau berpindah atas sebab-sebab lain. Apabila orang-orang tua yang duduk di kampung meninggal dunia, maka tinggallah kampung halaman. Jika kampung-kampung yang tinggal ini tidak diusahakan lagi, maka ia akan hanya menjadi kenangan seperti cerita saya ini.